سازمان اتوبوسرانی قم در سال گذشته ۱۴ دستگاه اتوبوس فرسوده را به طور کامل بازسازی و به ناوگان حمل و نقل عمومی بازگرداند. این اتوبوسها هماکنون با بالاترین کیفیت در حال ارائه خدمت به شهروندان هستند. امسال نیز برنامه بازسازی ۲۵ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۱۰ دستگاه به چرخه حمل و نقل بازگشتهاند و پیشبینی میشود تا پایان سال حداقل ۲۰ دستگاه دیگر نیز به این تعداد اضافه شوند.
اکثر مراحل بازسازی اتوبوسها بهصورت داخلی و توسط سازمان اتوبوسرانی انجام میشود و کمتر از ۱۰ درصد کارها به پیمانکاران خارج از سازمان سپرده میشود. با این حال، کمبود قطعات یدکی، به ویژه برای اتوبوسهای اسکانیا، چالشی جدی است. تحریمها مانع از واردات قطعات مورد نیاز شده و برخی از اتوبوسها به دلیل نبود برد الکترونیکی از رده خارج شدهاند.
علی نیک، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، مهمترین چالش پیش روی سازمان را کمبود نقدینگی و افزایش مستمر هزینههای جاری عنوان کرد. وی ضمن اشاره به کمبود ناوگان اتوبوسرانی، بر لزوم رفع موانع ناشی از تحریمها و تامین قطعات مورد نیاز برای بازگرداندن اتوبوسهای معطل به چرخه حمل و نقل تاکید کرد. با رفع این موانع، میتوان ظرفیت ارائه خدمات حمل و نقل عمومی در قم را که در حال حاضر روزانه به حدود ۱۲۰ هزار نفر خدمترسانی میکند، افزایش داد. افزایش تعداد اتوبوسهای فعال در ناوگان، کلید اصلی بهبود کیفیت خدمات رسانی در این حوزه است.