شهرداری قم به منظور بهبود خدمات تاکسیرانی و ارتقای سطح فرهنگ شهروندی، اقدامات گستردهای را در دست اجرا دارد. برگزاری دورههای آموزشی برای رانندگان تاکسی از جمله این اقدامات است و از شهروندان عزیز تقاضا میشود نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص به سازمان تاکسیرانی اعلام نمایند.
یکی از طرحهای نوین در دست اقدام، راهاندازی سامانه ارزیابی رانندگان توسط مسافران است. این سامانه به مسافران این امکان را میدهد تا عملکرد رانندگان را امتیازدهی کنند که تاثیر بسزایی در نظارت بر رفتار و عملکرد حرفهای رانندگان خواهد داشت. نتیجه این امتیازدهی در ارزیابیهای سازمان تاکسیرانی لحاظ میشود.
همچنین، برنامهریزی برای راهاندازی رادیو مسافر در دستور کار قرار دارد. هدف از اجرای این طرح، اطلاعرسانی به موقع اخبار و اطلاعات مهم به رانندگان تاکسی از طریق پخش برنامههای رادیویی در زمانهای مشخص است.
به منظور افزایش امنیت و اطمینان خاطر اولیا دانشآموزان، طرح نظارت بر سرویسهای مدارس در حال طراحی و توسعه است. این طرح شامل پایش لحظه ای مسیر حرکت سرویس مدارس از منزل راننده تا مدرسه و بالعکس است. برای اجرای این طرح، اطلاعات و دادههای آماری زیادی از اولیا و رانندگان جمعآوری و در حال پردازش است تا در آینده نزدیک، این طرح به مرحله اجرا برسد. این سامانه از طریق اپلیکیشن ایتا قابل دسترسی خواهد بود و نیازمند همکاری رانندگان و اولیا برای فعالسازی و ثبت اطلاعات دقیق است.
تعرفههای مصوب کرایه تاکسیها توسط شورای اسلامی شهر به صورت دقیق و کیلومتر به کیلومتر تعیین و از طریق برچسبهای نصب شده بر روی خودروها به اطلاع عموم میرسد. هرگونه تخلف رانندگان در دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب، توسط هیئت انضباطی متشکل از نمایندگان شورای اسلامی، شهرداری و جامعه تاکسیرانی رسیدگی خواهد شد.
شهروندان میتوانند شکایات خود را از طریق شماره تلفنهای 137 و 36628800 به سازمان تاکسیرانی اعلام نمایند. شکایاتی که در سازمان قابل حل نباشند به هیئت انضباطی ارجاع میشوند. در صورت تکرار تخلفات و عدم اصلاح رویه توسط رانندگان، پروانه فعالیت آنها لغو خواهد شد.