توافق جامعهالمصطفی و دانشگاه ملی مهارت برای همکاریهای آموزشی
جامعهالمصطفی العالمیه و دانشگاه ملی مهارت در راستای توسعه همکاریهای آموزشی و علمی، سند تفاهمنامهای را با حضور روسای هر دو مرکز به امضا رساندند.
آیتالله علی عباسی، ریاست جامعه المصطفی، در آغاز این نشست که امروز دوم اردیبهشت برگزار شد، با اشاره به پیشینه پذیرش طلاب غیرایرانی در حوزه علمیه قم پیش از انقلاب، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، شاهد استقبال گسترده علاقهمندان به تحصیل در علوم دینی از سراسر جهان بودیم که این امر زمینهساز تاسیس جامعه المصطفی گردید.
وی جامعه المصطفی را به عنوان بخش بینالملل حوزه علمیه قم معرفی کرد و با بیان عضویت این مرکز در اتحادیههای معتبر دانشگاهی بینالمللی، افزود: واحدهای آموزشی المصطفی در داخل و خارج از کشور، میزبان دهها هزار دانشجو از حدود ۱۳۰ ملیت مختلف هستند.
عباسی با اشاره به ارائه نزدیک به ۲۰۰ رشته، گرایش و مقطع تحصیلی در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و زبان، ادبیات و فرهنگشناسی در جامعه المصطفی، تصریح کرد: رشتههای این مرکز دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و مدارک فارغالتحصیلان نیز توسط همین وزارتخانه صادر میشود. وی همچنین از امکان تحصیل طلاب در نظام آموزشی حوزوی در کنار نظام دانشگاهی خبر داد.
رئیس جامعه المصطفی، آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی را یکی از ویژگیهای مهم آموزشی این مرکز برشمرد و افزود: المصطفی به عنوان فعالترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در سطح جهان شناخته میشود و تاکنون دهها هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق تحصیل در این مرکز، زبان فارسی را آموختهاند.
وی در ادامه به معرفی آموزشهای مجازی و دورههای کوتاهمدت جامعه المصطفی پرداخت و گفت: دانشگاه مجازی المصطفی برخی رشتهها را به صورت غیرحضوری و به چندین زبان تا مقطع کارشناسی ارشد ارائه میکند و موسسه آموزشهای کوتاهمدت و فرصتهای مطالعاتی المصطفی نیز سالانه پذیرای هزاران استاد، دانشجو و فعال علمی و فرهنگی از کشورهای مختلف جهان است.
عباسی، پذیرش دانشجویان از مذاهب گوناگون اسلامی را از دیگر خصوصیات این مرکز علمی بینالمللی دانست و عنوان کرد: بخش قابل توجهی از دانشجویان در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل میدهند که این رویکرد، در راستای راهبرد وحدت اسلامی و تقریب مذاهب در انقلاب اسلامی قرار دارد.
وی با اشاره به نقش برجسته بانوان در فعالیتهای علمی و آموزشی جامعه المصطفی، بر تمایل این مرکز به توسعه همکاریهای علمی و دانشگاهی تاکید کرد و گفت: تاکنون نیز با صدها دانشگاه و مرکز علمی داخلی و بینالمللی تفاهمنامه و قرارداد همکاری به امضا رسیده است و امیدواریم این تفاهمنامه جدید با دانشگاه ملی مهارت، سطح همکاریهای دوجانبه را ارتقا بخشد.
غلامرضا زمانی، ریاست دانشگاه ملی مهارت نیز در ادامه به معرفی این دانشگاه پرداخت و گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد و از مهر امسال با نام جدید دانشگاه ملی مهارت فعالیت میکند. ماموریت اصلی این دانشگاه، آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در سطوح کاردانی و کارشناسی است.
زمانی، رفع کمبودهای آموزشهای مهارتی را از اهداف اصلی این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸۳ دانشکده دانشگاه ملی مهارت در ۱۲۱ نقطه جغرافیایی کشور حدود ۱۹۹ هزار دانشجو را آموزش میدهند. وی ارائه آموزشهای رایگان را از ویژگیهای این دانشگاه دانست و آن را بزرگترین دانشگاه دولتی کشور توصیف کرد.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به ارائه خدمات آموزشی به صورت تکجنسیتی و جداگانه برای دانشجویان پسر و دختر، بیان کرد: ۱۲۷ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته در این دانشگاه ارائه میشود و پذیرش دانشجو از طریق آزمون اختصاصی و عمدتا از میان فارغالتحصیلان هنرستانهای فنی حرفهای و کار و دانش صورت میگیرد.
زمانی با اشاره به برخی محدودیتهای دانشگاه از جمله کمبود فضای خوابگاهی، افزود: دانشجویان این دانشگاه غالبا از خانوادههای با وضعیت اقتصادی متوسط رو به پایین هستند و فقدان خوابگاه برای آنها یک مشکل محسوب میشود. وی با توجه به برنامه هفتم توسعه، بر اهمیت توسعه دانشگاه ملی مهارت و لزوم تحصیل نیمی از دانشآموزان در هنرستانها تاکید کرد.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به برگزاری دورههای آموزش معتبر بینالمللی فنی و حرفهای توسط این دانشگاه، این ظرفیت را فرصتی مناسب برای همکاری با جامعه المصطفی دانست و تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد واحدهای آموزشی و ۷۰ درصد ساعات آموزشهای این دانشگاه به صورت عملی ارائه میشود که نشاندهنده رویکرد مهارتمحور آن است.
زمانی بینالمللیسازی را یکی از اهداف این دانشگاه برشمرد و اعلام کرد: بسیاری از کشورهای همسایه علاقهمند به استفاده از خدمات آموزشی این دانشگاه هستند که این ارتباطات از طریق اداره کل روابط بینالملل دانشگاه پیگیری میشود.
در پایان این نشست، مسئولان دو دانشگاه به تبادل نظر درباره گسترش زمینههای همکاری پرداختند و سند همکاری مشترک به امضای طرفین رسید و مقرر شد کمیتهای برای اجراییسازی مفاد این تفاهمنامه تشکیل شود.