## ارتقای سیستمهای پایش ترافیکی در جادههای قم
با توجه به موقعیت راههای قم به عنوان مسیر ارتباطی ۱۷ استان جنوبی و غربی با مرکز کشور، نیاز به ارتقا و توسعه سیستمهای پایش ترافیک جادهای به طور چشمگیری افزایش یافته است.
محسن محمدی اطهر، در خصوص این موضوع گفت: “اولویت اصلی مرکز ما رصد و پایش مداوم راههای استان برای شناسایی نقاط حادثهخیز و ارزیابی وضعیت آنهاست.”
وی با اشاره به شناسایی نقاط آسیبپذیر جادهها، بر لزوم ارتقا کیفی و کمی سیستمهای هوشمند ترافیکی در راههای برونشهری تاکید کرد.
محمدی اطهر با اشاره به اجرای طرح نصب و جایگزینی 24 سامانه نظارت تصویری در جادههای استان قم، گفت: “چهار دستگاه از این سامانهها در آزادراه قم – تهران، بزرگراه قم – سلفچگان، آزادراه سلفچگان- ساوه و بزرگراه قم – جعفریه نصب شدهاند.”
با نصب این دوربینها، تعداد کل سامانههای نظارت تصویری در جادههای استان قم به 28 دستگاه رسید.
در این طرح، 20 دستگاه سامانه نظارت تصویری جدید جایگزین سامانههای موجود در طول راههای استان خواهند شد.
محمدی اطهر با بیان اینکه هزینه اجرای این پروژه بالغ بر 150 میلیارد ریال بوده است، افزود: “تمامی هزینه این پروژه توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تامین شده است.”
از جمله قابلیتهای سامانههای نظارت تصویری، پایش تردد در جادهها، رصد وضعیت جوی، مدیریت حوادث جادهای و اعلام و اعزام اکیپهای راهداری است.
وی در پایان گفت: “این سامانهها به صورت برخط در درگاه اینترنتی ۱۴۱ برای عموم مردم قابل دسترس هستند.”
در حوزه راهداری استان قم، حدود 2 هزار کیلومتر راه شامل 213 کیلومتر آزادراه، 232 کیلومتر بزرگراه، 154 کیلومتر راه اصلی، 150 کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنها میتوان به آزادراه قم – تهران به طول 130 کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول 87 کیلومتر، جاده قدیم قم – کاشان، آزادراه قم – کاشان به طول 104 کیلومتر، آزادراه قم – گرمسار به طول 173 کیلومتر و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک به طول 136 کیلومتر اشاره کرد.