هزینههای سنگین حملونقل عمومی قم و راهکارهای بهبود آن
شهرداری قم سهم قابل توجهی از هزینههای حمل و نقل عمومی را تقبل میکند. به گفتهی علی نیک، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، هر مسافر اتوبوس در شهر قم به طور متوسط هفت هزار و دویست تومان هزینه بر دوش شهرداری میگذارد، در حالی که تنها دو هزار و هفتصد تومان از مسافران دریافت میشود. این یعنی بیش از دوسوم هزینهها توسط شهرداری یارانه داده میشود.
وی در مصاحبه با شهرنیوز تأکید کرد که راندمان ناوگان اتوبوسرانی نقشی اساسی در این هزینهها دارد. کاهش تعداد مسافران در هر اتوبوس به طور مستقیم منجر به افزایش هزینه به ازای هر سرنشین میشود. لذا بهبود سرانهی مسافر از اهمیت بالایی برخوردار است. وی همچنین بر ضرورت همگامی خرید اتوبوسهای جدید با رشد تقاضا تأکید کرد و هشدار داد که عدم توجه به این موضوع میتواند هزینههای جاری را به شدت افزایش دهد.
نیک در ادامه به اهمیت رعایت سرفاصلهی حرکت اتوبوسها اشاره کرد و از نظارت دقیق بر این موضوع خبر داد. وی با بیان اینکه این نظارت گاهی باعث حیرت ناظران شده است، به عنوان مثال به ۷۳۰۰۰ مسیر نیمهراه در مرداد ماه اشاره کرد که تنها ۲۳۰۰۰ مسیر آن خارج از برنامهی زمانبندی بوده است. به عبارت دیگر، کمتر از ۰.۱ درصد مسیرهای نیمهراه غیرمطابق با برنامه بودهاند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، نیمهراه را فاصلهی بین مبدأ و مقصد با زمانبندی مشخص (۱۰، ۱۵ یا ۲۰ دقیقه) تعریف کرد که از قبل برنامهریزی و تعیین شده است. وی افزود که ۷۳۰۰۰ مسیر نیمهراه در مرداد ماه بررسی و نتایج آن به معاونت حمل و نقل ارائه شده است. اگرچه این نتایج رضایتبخش بوده است، اما بهبود زمانبندی و کاهش سرفاصلهی خطوط تا پنج دقیقه برای افزایش رضایتمندی شهروندان ضروری است. ورود و خروج اتوبوسها از پایانهها نیز باید بر اساس زمانبندی مشخصی انجام گیرد.