شبکه حمل و نقل استان قم، با تمرکز بر دادههای ترافیکی آبان ماه ۱۴۰۳، مورد بررسی قرار گرفت. براساس گزارش ارائه شده توسط محسن محمدی اطهر، سرپرست مرکز مدیریت راههای استان، بیش از ۱۶ درصد از خودروهای عبوری از استان را وسایل نقلیه سنگین تشکیل میدهند. این آمار، تا حدی به دلیل موقعیت ویژه قم به عنوان قطب مذهبی، علمی و مرجعیت میباشد که جذب گردشگران و مسافران را به دنبال دارد.
آمارها نشان میدهد که آزادراه تهران-قم با حجم تردد ۱۴ میلیون و ۳۰۲ هزار خودرو، پرترددترین مسیر استان بوده است. در مقابل، کمترین میزان تردد با حدود ۵۸۰ هزار و ۶۲۰ دستگاه خودرو، در محور دستجرد-سلفچگان ثبت شده است. سرعت متوسط خودروها در جادههای استان در این مدت، حدود ۸۵ کیلومتر بر ساعت اندازهگیری شده است.
بیشترین میزان ورود خودروها در آبان ماه از استان تهران با ۴۳ درصد سهم بوده و پس از آن، استانهای اصفهان و مرکزی به ترتیب با ۱۵ و ۹ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
سیستمهای هوشمند نقش مهمی در مدیریت ترافیک استان ایفا میکنند. ۴۱۴ سامانه هوشمند شامل ۸۶ دستگاه تردد شمار جادهای، ۷۷ دوربین ثبت تخلف، ۲۶ دوربین نظارت تصویری و سایر سامانهها در راههای استان فعال هستند که به پایش ترافیک، ارتقاء ایمنی و بهبود خدمات رسانی به مسافران کمک شایانی میکنند.
همچنین، افزایش ۳۸ درصدی تماسها با سامانه ۱۴۱ در آبان ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشان از بهبود عملکرد این سامانه در اطلاع رسانی و افزایش اعتماد عمومی دارد. محمدی اطهر بر اهمیت و توسعه مستمر این سامانههای هوشمند در کنترل و هدایت ترافیک تاکید نموده و از برنامهریزی برای ارتقای کیفیت و کمیت آنها خبر داد.
شبکه راهداری استان قم بالغ بر ۲۰۰۰ کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی را پوشش میدهد. هشت مسیر اصلی و چهار مسیر فرعی مهم استان شامل آزادراه قم – تهران (۱۳۰ کیلومتر)، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه (۸۷ کیلومتر)، جاده قدیم قم – کاشان، آزادراه قم – کاشان (۱۰۴ کیلومتر)، آزادراه قم – گرمسار (۱۷۳ کیلومتر) و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک (۱۳۶ کیلومتر) میباشند.