## چالش آموزش و پرورش قم با افزایش جمعیت دانش آموزی
در جلسه شورای اسلامی شهر قم، احمدرضا اجتهادی، برنامه ریزی دقیق برای تأمین فضاهای آموزشی با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی ناشی از اجرای طرح نهضت ملی مسکن را خواستار شد. وی به احداث ۷۰ هزار واحد مسکونی جدید در شهر قم اشاره کرد و افزود: “با توجه به این طرح، نیازمند برنامه ریزی دقیق برای رفع کمبود فضاهای آموزشی هستیم.”
اجتهادی به احداث ۳۵۰ کلاس درس جدید و بهره برداری از ۳۵۰ کلاس دیگر طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: “همکاری شهرداری قم و آموزش و پرورش به آسفالت رایگان سالانه حدود ۷۰ مدرسه منجر شده است.”
علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش قم، با ابراز نگرانی از کمبود شدید فضاهای آموزشی در این استان، از برگزار شدن ۲۰۰ کلاس درس با ۴۰ دانش آموز در هر کلاس خبر داد و گفت: “قم با رتبه بیست و هفتم در سرانه فضاهای آموزشی کشور، با کمبود شدید مدارس مواجه است.”
با وجود کمبود فضاهای آموزشی، دانش آموزان قم در مسابقات ملی و بین المللی درخشش چشمگیری داشته اند. رحیمی در این باره گفت: “سالانه حدود ۲۰ مدال المپیاد توسط دانش آموزان قمی کسب می شود و از ابتدای سال جاری دانش آموزان این استان مدال های طلای جهانی و آسیایی در رقابت های ورزشی در سطح آسیا و جهان کسب کرده اند.”
مدیرکل آموزش و پرورش قم، با اشاره به رتبه برتر آموزش و پرورش قم در بین پنج استان برتر کشور، به تراز مثبت شرایط آموزشی در این استان اشاره کرد. وی همچنین به دستاوردهای دانش آموزان قمی در کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: “در آخرین کنکور سراسری کشور، ۲۷۰ دانش آموز قمی رتبه زیر سه هزار، ۴۶ نفر قبولی در رشته پزشکی، ۳۷ نفر رتبه زیر ۱۰۰ و چهار دانش آموز نیز رتبه زیر ۱۰۰ به دست آوردند.”
رحیمی افزود: “سالانه حدود ۱۰ هزار نفر دانش آموز به جمعیت دانش آموزی این استان اضافه می شود که این میزان از افزایش دانش آموز نیازمند احداث ۲۴ مدرسه جدید است. ۵۰ درصد از افزایش جمعیت دانش آموزی قم معلول موالید و ۵۰ درصد نیز به خاطر مهاجرپذیری این استان است.”
در حال حاضر ۳۱۵ هزار دانش آموز در قالب یک هزار و ۶۳۳ مدرسه در سطح استان قم تحصیل می کنند.