برنامه پنجساله دوم؛ نقشه راه تحولآفرین برای همکاری حوزه و آموزش و پرورش
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی بهشتی، دبیر جدید ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر رویکردی برنامهمحور، از تدوین نقشه راهی جامع برای همکاری حوزه و آموزش و پرورش خبر داد. وی صراحتاً اعلام کرد که از این پس، هرگونه فعالیت مشترک این دو نهاد مهم آموزشی و تربیتی، صرفاً در چارچوب برنامه پنجساله دوم این ستاد به مرحله اجرا خواهد رسید. این رویکرد جدید، افقهای روشنی را برای ارتقاء سطح تعاملات و همافزایی میان نهاد حوزه و نظام تعلیم و تربیت کشور ترسیم میکند.
برنامهمحوری، رویکرد نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش
دکتر بهشتی در نخستین نشست خود با نمایندگان معاونتهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه (برادران و خواهران) و جامعهالزهرا (س) در قم، ضمن ابراز خرسندی از نگاه مثبت حوزههای علمیه به آموزش و پرورش و اهتمام مسئولان حوزوی به برنامهمحوری در عرصهی همکاری حوزه و آموزش و پرورش، اظهار داشت: "خوشبختانه آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، و دکتر کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، نسبت به محورهای تدوین شده در برنامه پنجساله دوم، نگاهی مثبت و توام با ارتقاء دارند." وی افزود که هر دو شخصیت برجسته، بر تحقق این برنامه و اجرای تمامی همکاریها از طریق آن تاکید و اصرار ورزیدهاند که نشاندهنده یک عزم جدی و هماهنگ در سطوح عالی برای پیشبرد این اهداف است.
تحقق اهداف همکاری حوزه و آموزش و پرورش در کف مدرسه
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تأثیرگذاری عملیاتی برنامهها، تاکید کرد که تمامی طرحها و شیوهنامههای اجرایی باید ناظر بر تأثیرگذاری ملموس در "کف مدرسه" باشند. این مهم میتواند از طریق رویکردهای زیر محقق شود:
توانمندسازی معلمان، اولیا و مربیان: برنامههای آموزشی و تربیتی باید به گونهای طراحی شوند که مهارتها و دانش لازم را به این گروههای کلیدی منتقل کنند.
حضور طلاب جوان، خوشفکر و تحولخواه: حضور فعال و هدفمند طلاب در مدارس، میتواند به ایجاد فضای فرهنگی و تربیتی غنیتر و ارتباط موثرتر با دانشآموزان و کادر مدرسه کمک شایانی کند.
این دیدگاه نشان میدهد که هدف از همکاری حوزه و آموزش و پرورش تنها تدوین اسناد بالادستی نیست، بلکه تمرکز بر اجرایی شدن و ایجاد تغییرات مثبت و محسوس در محیطهای آموزشی است.
ظرفیتهای بیبدیل حوزه علمیه و ضرورت برنامهریزی ساختارمند
دکتر بهشتی با یادآوری سابقه دیرینه همکاری حوزه و آموزش و پرورش، تصریح کرد که این تعاملات در تمامی ساحتهای تعلیم و تربیت، از پژوهش گرفته تا آموزش و امور تربیتی، وجود داشته است. وی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، تأکید کرد که آموزش و پرورش باید از ظرفیت عظیم حوزههای علمیه در تحقق تعلیم و تربیت اسلامی بهرهبرداری کند. حوزه علمیه از لحاظ محتوایی در این خصوص بیبدیل است و دارای ذخایر غنی از معارف اسلامی، علوم انسانی و تجربیات تربیتی است.

برای بهرهبرداری بهینه از این ظرفیتها، لازم است:
برنامهها به صورت ساختارمند و با رعایت خطوط کلی تدوین شوند.
معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی ستاد، سازوکارهای استفاده بهینه از نوآوریهای تعلیم و تربیتی را فراهم آورد.
نظارت دقیق و اجرای عملیاتی: سنگ بنای موفقیت همکاری حوزه و آموزش و پرورش
دبیر ستاد همکاریها در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش متفاوت ستادهای مرکزی و بخشهای اجرایی اشاره کرد. او توضیح داد که ستادهای هر دو مجموعه سیاستگذار هستند و میدان واقعی اجرا، استانها، شهرستانها و مناطق خواهند بود. برای تضمین موفقیت این برنامه پنجساله، بر لزوم تقویت معاونت امور استانها و اعمال نظارت جدی و دقیق بر اجرای برنامهها در سطوح محلی تأکید شد. این رویکرد، ضمن حفظ انسجام در سیاستگذاری، انعطاف لازم را برای بومیسازی و انطباق با شرایط مناطق مختلف فراهم میآورد و پویایی همکاری حوزه و آموزش و پرورش را تضمین میکند.
در پایان این نشست، نمایندگان معاونتهای مرکز مدیریت حوزه علمیه، ضمن طرح پیشنهادات، نظرات و نقدهای سازنده خود، به غنای بحث پیرامون چگونگی ارتقاء سطح همکاری حوزه و آموزش و پرورش افزودند. این تبادل نظرها، نویدبخش آیندهای روشن و پربار برای این تعامل راهبردی در نظام تعلیم و تربیت کشور است.
مطالب مرتبط
- پانزدهمین سوگواره شعر فاطمی “محبوبه خدا” کانون شعر آیینی قم را میزبان میشود
- قم، قطب پیشتاز تولید کتاب کشور: معاون استاندار بر نقش استراتژیک نشر در استان تأکید کرد
- قم میزبان سی و یکمین یادواره شهید زینالدین و ۶۱۲۸ شهید والامقام استان شد
- <h2>قم میزبان نخستین همایش ملی «فلسفه منطق فهم دین» همزمان با روز جهانی فلسفه شد</h2>

فاطمه بخشایش، یکی از خبرنگاران پرتلاش و دغدغهمند در مجله خبری «کانون قم» است که با قلمی شیوا و مسئولانه، به پوشش اخبار و رویدادهای این شهر میپردازد. او با تعهد و دقت نظر، در تلاش است تا صدای مردم باشد و به انعکاس مشکلات و پیشرفتهای جامعه کمک کند.