لزوم برون رفت پردیسان از ترافیک؛ بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو

پردیسان، گستره‌ای ۲۲۰۰ هکتاری در جنوب غربی قم، با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر، به سرعت در حال توسعه است. طرح‌های مسکن ملی در این منطقه، ۱۲۰ هزار نفر دیگر را به جمع ساکنین خواهد افزود و این امر، نیاز مبرم به راه‌های ارتباطی کارآمدتر بین پردیسان و مرکز شهر قم را آشکار می‌کند.

بیش از دو دهه از آغاز پروژه پردیسان می‌گذرد؛ پروژه‌ای که برای کاهش تراکم جمعیت مرکز شهر برنامه‌ریزی شده بود. اما رشد فزاینده ساخت و سازها، جمعیت این منطقه را بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه رسانده است.

به مدت ۱۲ سال، تنها مسیر ارتباطی پردیسان با قم، بلوار غدیر بود. این مسیر با تردد روزانه بیش از ۱۴ هزار خودرو، ردیف اول آمار تصادفات فوتی و جرحی را نیز به خود اختصاص داده است.

با افزایش چشمگیر جمعیت، نیاز به مسیرهای ارتباطی جدید بیش از پیش احساس شد. بلوار مرجعیت، به طول ۹.۴ کیلومتر، در سال ۱۳۹۷ به عنوان یکی از راه‌های دسترسی به پردیسان افتتاح گردید. اما این مسیر نیز با پیچ‌ها و گردنه‌های متعدد، خود محل بروز حوادث رانندگی است.

مشکلات ترافیکی بلوار غدیر و بلوار مرجعیت، همچنان عبور و مرور شهروندان و حمل و نقل عمومی را با اختلال مواجه کرده و به سیستم حمل و نقل عمومی پردیسان آسیب رسانده است. ساختار فعلی راه‌های دسترسی، پاسخگوی نیازهای رو به رشد این منطقه نیست.

وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی در پردیسان، تردد از مرکز شهر به این منطقه را افزایش داده و به مشکلات ترافیکی دامن زده است. دو مسیر موجود، کفاف جریان رفت و آمد را نمی‌دهد.

در طرح جامع حمل و نقل شهری قم، احداث خط B مترو که پردیسان را به مرکز شهر متصل می‌کرد، پیش‌بینی شده بود. اما متاسفانه این طرح، علی‌رغم تصویب در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۲، از سوی شورای عالی ترافیک کشور حذف شده است. این تصمیم، با اعتراض شدید مسئولین شهری و مردم مواجه شده است.

نمایندگان مردم قم در مجلس و اعضای شورای شهر، حذف خط B مترو را غیرمنصفانه و مضر برای پردیسان می‌دانند. آن‌ها بر ضرورت بازنگری در این تصمیم و اجرای این طرح مهم تاکید دارند.

با افزایش جمعیت و احداث سایت‌های جدید مسکن ملی، به‌ویژه شهرک پرنیان به مساحت ۹۵۰ هکتار، تراکم جمعیت و مشکلات ترافیکی به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این وضعیت، با ساختار شهری قدیمی و کمبود پارکینگ و معابر کافی در مرکز شهر قم، بحران ترافیکی جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

کارشناسان، احداث خط B مترو را راهکاری موثر برای کاهش بار ترافیکی و حل مشکلات پارکینگ می‌دانند. تکمیل پل شهید حججی و ایجاد کنارگذر غربی شهر نیز از راهکارهای مهم برای کنترل ترافیک پردیسان است. اما اجرای این پروژه‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولین و تامین بودجه کافی است.

افزایش ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت پردیسان به دنبال تکمیل سایت ۵۶۰ هکتاری مسکن ملی، ضرورت توجه به توسعه زیرساخت‌های ترافیکی این منطقه را دوچندان می‌کند. مسئولین شهری و استانی باید با سرعت بیشتری به رفع این چالش بپردازند.

مجله خبری کانون قم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا