بهمن ۱۷, ۱۴۰۳

کانون خبری قم

جدیدترین اخبار استان قم

Home » لزوم کاهش سرعت معابر شهری در قم / ۵۰ درصد فوتی‌های تصادف عابر پیاده در قم بالای ۶۰ سال دارند

لزوم کاهش سرعت معابر شهری در قم / ۵۰ درصد فوتی‌های تصادف عابر پیاده در قم بالای ۶۰ سال دارند

مطالعات اخیر شورای ترافیک قم نشان می‌دهد بیش از نیمی از قربانیان حوادث رانندگی در شهر قم، افراد بالای ۶۰ سال هستند و حدود ۷۰ درصد آنها بالای ۴۰ سال سن دارند. این آمار نگران کننده، لزوم بازنگری در طراحی معابر شهری را آشکار می‌سازد. به گفته حامد خسروی، مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، کمبود چابکی در افراد مسن در مواجهه با حوادث، اهمیت به‌کارگیری تقاطع‌های چراغ‌دار را دو چندان می‌کند. ساخت دوربرگردان‌ها نیز به دلیل مشکلات حرکتی عابران پیاده، مناسب به نظر نمی‌رسد.

وی در گفتگو با شهرنیوز افزود: ایجاد پل‌های عابر پیاده در همه نقاط شهر به لحاظ اقتصادی و عملیاتی توجیه پذیر نیست. اگرچه استفاده از آسانسور در پل‌ها در حال اجراست، اما پوشش کل شهر با این روش، غیرممکن است. هزینه‌های بالای مکانیزه کردن پل‌ها نیز عامل بازدارنده دیگری است. ضمن اینکه آیین‌نامه‌های جدید طراحی شهری، ساخت پل‌های عابر پیاده را توصیه نمی‌کند و بر کاهش سرعت خودروها به ۵۰ کیلومتر بر ساعت تأکید دارد.

به گفته خسروی، برای کاهش سرعت خودروها در معابر شهری، باید فاصله تقاطع‌ها به ۵۰۰ متر کاهش یابد. این امر باعث می‌شود خودروها نتوانند سرعت خود را بالاتر از حد مجاز ببرند. نمونه‌ای از این طرح در خیابان جعفر طیار به دلیل تراکم بالای عابران پیاده و وجود مدارس اجرا شده است. همچنین، سیستم چراغ راهنمایی خیابان بیگدلی نیز به صورت فازبندی شده و متناسب با ساعات پیک تردد مدارس تنظیم شده است. این اقدامات نشان دهنده تلاش شهرداری قم برای ارتقای ایمنی عابران پیاده است.

مجله خبری کانون خبری قم