## سرنوشت منوریل قم: ادامه یا توقف؟
در جلسه هیئت مدیره سازمان قطار شهری قم که با حضور استاندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و برخی از مدیران شهری برگزار شد، محسن محرری، عضو شورای اسلامی شهر قم، به بررسی موضوع منوریل در شهر پرداخت.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده در دولتهای گذشته، تصریح کرد: “به دلیل اصرار بر تکمیل منوریل، مطالعات گستردهای انجام شده و شورای شهر نیز از مشاوران برای بررسی فنی، مسافرپذیری، ترافیکی، حقوقی و مالی پروژه استفاده کرد.”
محرری در ادامه به نگرانیهای مطرح شده در خصوص حذف خط دوم مترو به دلیل ادامه منوریل تا پردیسان اشاره کرد: “منابع دولتی محدود است و ادامه منوریل تا پردیسان، خط دوم مترو را از بین میبرد. مطالعات مشاوران نشان داده است که ادامه منوریل تا پردیسان توجیه کافی ندارد، چراکه مسیر مترو در خط دوم، مناطق جمعیتی بیشتری را پوشش میدهد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر است.”
وی افزود: “متاسفانه در شورای عالی ترافیک، خط دوم مترو حذف شده است، اما امیدواریم با همکاری استاندار محترم، این خط احیا شود. سازمان برنامه و بودجه نیز تاکید کرده است که تنها برای یک پروژه ریلی بودجه اختصاص میدهد.”
محرری در پایان با اشاره به مشکلات فنی و اقتصادی ادامه منوریل پس از میدان مطهری و عبور از مقابل حرم مطهر، اظهار داشت: “بهتر است مطالعات تعیین تکلیف برای منوریل تنها تا میدان مطهری انجام شود و پروژه به صورت بی دلیل گسترش نیابد.”