تونل حیاتی مترو قم برای اتصال حرم تا جمکران به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود

0

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خبر از اتمام قریب‌الوقوع عملیات حفاری تونل خط یک مترو این شهر داد. این تونل که به عنوان مسیری زیرزمینی برای اتصال حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به مسجد مقدس جمکران طراحی شده، قرار است طی کمتر از یک ماه آینده تکمیل شود. این پیشرفت چشمگیر، گامی مهم در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و تسهیل زیارت در شهر قم به شمار می‌رود.

[تصویر: image]

پیشرفت‌های چشمگیر در تکمیل تونل خط یک مترو قم

محمدرضا انگشت‌باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، با اشاره به نصب موفقیت‌آمیز دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی خط یک، از افزایش سرعت پیشروی عملیات حفاری خبر داد. وی افزود در حال حاضر، تنها کمتر از ۹۰ متر از بخش فوقانی تونل باقی مانده است. این تحول فنی موجب شده تا پیش‌بینی‌ها حاکی از اتصال کامل دو تونل مکانیزه و سنتی خط یک مترو قم در بازه زمانی کمتر از یک ماه آینده باشد. این نقطه عطف، پیوند مذهبی و تاریخی دو مکان مقدس شهر قم را از طریق یک شریان ریلی زیرزمینی برقرار خواهد کرد.

اهمیت استراتژیک اتصال حرم تا جمکران در شبکه مترو قم

تکمیل این تونل نه تنها یک دستاورد مهندسی است، بلکه از جنبه‌های مذهبی، اجتماعی و گردشگری اهمیت بسزایی برای شهر قم دارد. حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، دو مرکز اصلی زیارتی و معنوی در ایران و جهان تشیع محسوب می‌شوند که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگر هستند. اتصال زیرزمینی این دو مکان مقدس از طریق مترو قم، گامی بلند در جهت:

تسهیل دسترسی و کاهش ترافیک برای زائران و مجاوران.

ارتقاء کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی و پایداری شهری.

این پیوند ریلی زیرزمینی، می‌تواند به عنوان یک محور توسعه شهری، علاوه بر تسهیل تردد، به رونق اقتصادی مناطق اطراف نیز کمک شایانی کند و تجربه زیارت را برای همگان دلپذیرتر سازد.

نگاهی به وضعیت خطوط مترو قم و چالش‌های پیش‌رو

پروژه خط یک مترو قم که از سال ۱۳۸۹ و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شده، طولی معادل ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه را شامل می‌شود و از قلعه‌کامکار تا میدان شهید مطهری امتداد یافته است. علیرغم اتمام تقریباً کامل مرحله نخست این خط از نظر زیرساخت تونلی، عدم تأمین واگن‌های مورد نیاز، بهره‌برداری رسمی و خدمت‌رسانی به شهروندان و زائران را با تأخیر مواجه کرده است. این موضوع به عنوان یک چالش اساسی، نیازمند توجه و پیگیری جدی مسئولین امر است تا سرمایه‌گذاری‌های انجام شده هرچه سریع‌تر به ثمر نشیند و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

در کنار خط یک، خط دو مترو قم نیز با طولی حدود ۱۸ کیلومتر و ۱۶ ایستگاه، از شهرک پردیسان تا منطقه خداکرم در دست اجراست. شهرک پردیسان، واقع در جنوب‌غربی قم و به عنوان یکی از مناطق رو به توسعه شهرداری، که در سال ۱۳۷۷ تأسیس و از سال ۱۳۹۰ به عنوان یک منطقه شهری فعالیت می‌کند، نیازمند دسترسی کارآمد به شبکه حمل‌ونقل عمومی است که احداث خط دو مترو در این راستا حیاتی به نظر می‌رسد. تکمیل هر دو خط مترو، می‌تواند تحولی عظیم در نظام حمل‌ونقل شهری قم ایجاد کند و زمینه توسعه پایدار را در این شهر مذهبی و تاریخی فراهم آورد.

کانون خبری قم


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *