آموزش غیرحضوری مدارس قم؛ سلامت دانشآموزان در اولویت تصمیمگیری قرار گرفت
قم، ایران – در راستای صیانت از سلامت دانشآموزان و با هدف جلوگیری از گسترش احتمالی بیماریها، اداره کل آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد که فعالیت آموزشی کلیه مقاطع تحصیلی استان تا پایان هفته به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. این تصمیم، که از روز سهشنبه، ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۴ اجرایی میشود، نشاندهنده اولویتبندی سلامتی جامعه آموزشی در این استان است.
<
>
ضرورت آموزش غیرحضوری در مدارس قم: پاسخی به دغدغههای بهداشتی
اعلام آموزش غیرحضوری برای مدارس قم در روزهای سهشنبه و چهارشنبه، ۲۷ و ۲۸ آبان ماه، واکنشی هوشمندانه به شرایط سلامت عمومی تلقی میشود. این تصمیم بر پایه حفظ و صیانت از سلامت دانشآموزان و کادر آموزشی، و در راستای شکستن زنجیره انتقال بیماریهای احتمالی اتخاذ شده است. در فصلهای خاص، شیوع بیماریهای تنفسی و ویروسی میتواند سلامت جامعه، به ویژه کودکان و نوجوانان را در محیطهای بسته و پرجمعیت مدارس به خطر اندازد. از این رو، دورکاری آموزشی به عنوان یک راهکار موقت و مؤثر برای کنترل وضعیت بهداشتی و کاهش تراکم در فضاهای آموزشی به کار گرفته میشود.
جزئیات و الزامات فعالیت غیرحضوری مدارس قم
بر اساس اطلاعیه رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، کلیه مقاطع تحصیلی شامل ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، در این دو روز به صورت آنلاین و از طریق بسترها و پلتفرمهای آموزشی تعیین شده، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. این امر مستلزم همکاری فعال دانشآموزان، والدین و معلمان برای اطمینان از استمرار فرآیند یادگیری است. همچنین، تأکید شده است که:
مدیران مدارس موظف هستند تدابیر لازم را برای حضور تعدادی از کادر مدیریت در مدرسه فراهم آورند.
هدف از حضور کادر اداری، پاسخگویی به امور آموزشی، پرورشی و اداری است که نیاز به پیگیری حضوری دارند.
این رویکرد ترکیبی، تلاش دارد تا ضمن حفظ سلامت دانشآموزان، از اختلال کامل در روند آموزشی و اداری مدارس قم جلوگیری کند.
آموزش غیرحضوری در مدارس قم؛ چالشها و فرصتها
انتقال ناگهانی به آموزش غیرحضوری، هرچند برای حفظ سلامت ضروری است، اما میتواند چالشهایی را نیز به همراه داشته باشد. از جمله این چالشها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دسترسی به ابزارهای فناوری: اطمینان از دسترسی همه دانشآموزان به اینترنت پایدار و دستگاههای هوشمند.
کیفیت تعامل آموزشی: حفظ سطح تعامل و کیفیت یادگیری که در محیط حضوری فراهم میشود.
با این حال، این شرایط فرصتهایی نیز برای توسعه مهارتها و رویکردهای نوین آموزشی فراهم میآورد. افزایش سواد دیجیتال در میان دانشآموزان و معلمان، توسعه محتوای آموزشی تعاملی و انعطافپذیری بیشتر در زمانبندی یادگیری، از جمله فرصتهایی است که میتوان از آموزش غیرحضوری به دست آورد. تجربه گذشته نشان داده است که با برنامهریزی مناسب، میتوان از این بستر برای ارتقای فرآیند یادگیری در مدارس قم بهرهبرداری کرد. همکاری والدین در نظارت بر حضور فعال دانشآموزان و فراهم آوردن محیط مناسب برای مطالعه در منزل، نقش کلیدی در موفقیت این دوره خواهد داشت.
مطالب مرتبط
- کلنگ فاز دوم خوابگاه متاهلان دانشگاه قم به زمین خورد: توسعه رفاهی دانشجویان متأهل در اولویت وزارت علوم قرار گرفت
- دانشگاه آزاد اسلامی خادم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شد
- سردار رادان شهادت را والاترین جلوه بندگی و زیباترین پایان زندگی دانست
- دانشگاه آزاد اسلامی خادم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شد

فاطمه بخشایش، یکی از خبرنگاران پرتلاش و دغدغهمند در مجله خبری «کانون قم» است که با قلمی شیوا و مسئولانه، به پوشش اخبار و رویدادهای این شهر میپردازد. او با تعهد و دقت نظر، در تلاش است تا صدای مردم باشد و به انعکاس مشکلات و پیشرفتهای جامعه کمک کند.