## سرنوشت منوریل قم در هالهای از ابهام
موضوع تکمیل منوریل قم در جلسه شورای سازمان قطار شهری با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم، با اشاره به مشکلات متعدد این پروژه، از جمله مسائل مالی و حقوقی، گفت: “در سال ۹۴ که مدیریت جدید شهری در قم آغاز شد، تصمیم جدی برای تکمیل منوریل گرفته شد و حتی آزمایش تست گرم نیز انجام شد. اما در ادامه، دو مشکل اساسی مباحث مالی و مسائل حقوقی پیش آمد.”
وی در ادامه افزود: “با وجود برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه در بخشهای مختلف، کار پیش نرفت. آخرین بحث نیز در این خصوص به اصرار رئیس مجلس وقت انجام شد که موافقت دیوان محاسبات کسب نشد. دیوان به دلیل تخلفات مالی حدود ۲۰ میلیون یورویی که در این پروژه انجام شد، این مسئله را نپذیرفت.”
شهردار قم با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل اجتماعی در این موضوع، گفت: “در سال جاری نیز در جلسه با شهید رئیسی و در صحبت با مراجع نیز تاکید شده است که پروژه منوریل باید ساماندهی شود. سوال اصلی این است که آیا این ساماندهی، ادامه دادن پروژه است؟”
سقائیان نژاد همچنین اشاره کرد که دو مشاور زبده این پروژه، ادامه منوریل به سمت پردیسان را فاقد توجیه اقتصادی میدانند.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به واقعیتها گفت: “هماکنون ادامه مترو از نظر اقتصادی کمرشکن است. چگونه باید هردو خط را تامین مالی کرد؟ خط یک و خط دو مترو باید به جد دنبال شوند. کلنگزنی خط دو مترو در سال ۹۷ در پردیسان انجام شد اما با وجود دستور توقف، شهرداری اجازه توقف این پروژه را صادر نکرد.”
شهردار قم با اشاره به قرارداد ناقص مترو قم و هزینه بالای آن گفت: “قرارداد مترو قم ناقص شروع شد و ۱۰۱ میلیارد تومان برای هر کیلومتر قرارداد بسته شد. این در حالی است که در مشهد مبلغ قرارداد برای هر کیلومتر ۲۰۸ میلیارد تومان بود. حتی قرارگاه نیز در حال ضرر دادن بود و در نهایت قرار شد که تنها فاز اول از قلعه کامکار تا میدان مطهری انجام گیرد.”
سقائیان نژاد در پایان با تاکید بر ضرورت تکمیل خط یک مترو و آغاز همزمان خط دو، گفت: “در شرایط کنونی لازم است تا تمام توان برای تکمیل خط یک مترو و آغاز همزمان خط دو گذاشته شود. منوریل هنوز در بحثهای مطالعاتی مشکل دارد و هر دو مشاور استخدام شده، پیشنهاد کردند که مشاوران شهرسازی به کار گرفته شوند و مسائل دیگر بررسی شوند. به نظر می آید تصمیم صحیح این است که خطوط مترو با جدیت دنبال و سپس مطالعات منوریل تکمیل و واقعیتهای موضوع منوریل باید دیده شود. نباید از واقعیتهای خط یک و خط دو مترو نیز غافل شد.”